Spinoza's affectivity, resistance and its possible effects on education
DOI:
https://doi.org/10.32459/2447-8717e285Keywords:
Affections., Right., Education. , Power. , Resistance.Abstract
The aim of this essay is to point out some Espinosa affective reflections - experiences of composition and decomposition - and to consider to what extent the theory of affects and affective imitation can operate in the interpersonal affective arrangement in the field of education, and may even reflect a certain educational resistance to anything that removes or diminishes their rights.
Downloads
Metrics
References
AURÉLIO, Diogo Pires. O mais natural dos regimes: Espinosa e a democracia. Lisboa: Temas e debates/ Círculo de leitores, 2014.
AURÉLIO, Diogo Pires. Introdução. In: ESPINOSA, Tratado Teológico-político. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2003.
BONADIA, Fernando. O. O espinosismo é uma forma de educação libertária? Educação e Pesquisa. São Paulo, v.45, 2019, p.1-17.
BRAGA, Luiz Carlos Montans. Ontologia, Desejo e política em Espinosa. Griot: Revista de Filosofia, Amargosa – BA, v.19, n.1, p.139-158, fevereiro, 2019.
CAMPOS, André Santos. Ius sive potentia. Individuação jurídico-política na filosofia de Spinoza. Tese de Doutorado apresentada ao Dep. de Filosofia da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa. Lisboa, 2008.
CHAUI, Marilena. Desejo, paixão e ação na Ética de Espinosa. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
CHAUI, Marilena. Política em Espinosa., ed. 1, São Paulo: Companhia das letras, ano 2003.
CHAUI, Marilena. Spinoza e as Américas. Os conflitos no seio da multitudo. Rio de Janeiro/Fortaleza: EdUECE, p. 85-107, v.2, 2014.
DELEUZE, Gilles. Espinosa e o problema da expressão. São Paulo: Escuta, 2002.
ESPINOSA, Benedictus de. Ética. 1. ed. 2ª reimpressão. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2021.
ESPINOSA, Benedictus de. Tratado da Emenda do Intelecto. Campinas-SP: Editora da Unicamp, 2015.
ESPINOSA, Benedictus de. Tratado Político. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.
ESPINOSA, Benedictus de. Ed. de Carl Gebhardt. Heidelberg: Carl Winter, 4 vols, 1972 (1ª ed. 1925).
LENOIR, Frédéric. O milagre Espinosa: uma filosofia para iluminar nossa vida. Petrópolos, RJ: Vozes, 2019.
MERÇON, J. Aprendizado ético-afetivo: uma leitura spinozana da educação. Campinas-SP: Editora Alínea, 2009.
RAMOND, Charles. Vocabulário de Espinosa. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2019.
SILVA, Daniel Santos da. Conflito e Resistência na filosofia de Espinosa. Campinas: Editora da Unicamp, 2020.
SPINOZA, Benedictus de. Ética. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
SPINOZA, Benedictus de. Ética. Edição bilíngue Latim-Português. Tradução: Grupo de Estudos Espinosanos. Coordenação: Marilena Chauí. São Paulo: Edusp, 2015.
SPINOZA, Benedictus de. Tratado Teológico-Político. São Paulo: Perspectiva, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Lumen - ISSN: 2447-8717
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O periódico Revista Lumen utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto. A revista permite que o autor retenha os direitos de publicação sem restrições.