DA RETÓRICA ANTIPOLÍTICA À ADESÃO AO ESTABLISHIMENT

a acomodação do ex-prefeito de belo horizonte, Alexandre Kalil (PSD), ao sistema político pela ótica da comunicação eleitoral

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32459/2447-8717e237

Keywords:

Electoral Propaganda, Antipolitics, Alexandre Kalil, Facebook

Abstract

The article discusses the recent cycle of anti-politics in Brazil and Minas Gerais and analyzes the electoral communication of Alexandre Kalil (PSD), former mayor of Belo Horizonte and defeated candidate for the government of Minas Gerais in 2022. The evolution and adaptation of the antipolitical discourse of the Minas Gerais leader took place, carrying out a content analysis of his electoral propaganda on Facebook in two moments: in the 2016 election, when Kalil became mayor in his first electoral dispute and in the election of 2022, the last disputed by the political actor. The methodology favored the analysis of videos made available through the candidate and consisted of decoupage them, mapping their compositional structure and discussing the political and anti-political content found. In total, 51 videos posted on Kalil’s fanpage in 2016 and 119 videos in 2022 were selected and analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luiz Ademir de Oliveira, Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ) e Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Mestre e Doutor em Ciência Política pelo IUPERJ, Mestre em Comunicação Social pela UFMG, docente e pesquisador do Curso de Comunicação Social e do Programa de Pós-Graduação em Letras (PROMEL) da UFSJ e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da UFJF. Atualmente, é Bolsista de Produtividade CNPq - Nível 2.

Fernando de Resende Chaves, Universidade Paulista (UNIP)

Doutor em Comunicação Social pela Universidade Paulista (UNIP), Mestre em Comunicação Social pela UFJF e Graduado em Jornalismo pela UFSJ. Atualmente, é vereador em Resende Costa - MG pelo PDT e atua em consultorias de comunicação.

References

ALBUQUERQUE, A. “Aqui você vê a verdade na tevê”. A propaganda política na televisão. Dissertação (Mestrado em Comunicação, Imagem e Informação) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 1999.

ALDÉ, A.; BORBA, F. O Horário Eleitoral e a Formação da Opinião Pública. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE CIÊNCIA POLÍTICA, 10., Rio de Janeiro, 2016. Anais... 2016. Disponível em: <https://bibliotecadigital.tse.jus.br/xmlui/handle/bdtse/6520>. Acesso em: 10 maio 2021.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BORBA, F.; VEIGA, L.; MARTINS, F. “Os condicionantes da aceitação e da rejeição à propaganda negativa na eleição presidencial de 2014”. Revista Brasileira de Ciência Política – RBCP, n. 25, p. 205-236, 2018.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.

BRAGA, J. L. “Circuitos versus campos sociais”. In: MATTOS, M. A.; JANOTTI JÚNIOR, J.; JACKS, N. (Org.). Mediação & Midiatização. Salvador: EDUFBA, 2012, p.31-52.

CASTELLS, Manuel. Fim de Milênio. São Paulo: Paz e Terra, 2020.

CHAVES, F.; OLIVEIRA, L.; FERNANDES, C. “Antipolítica e populismo na comunicação do prefeito reeleito de Belo Horizonte, Alexandre Kalil (PSD)”. RAEIC-Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, v. 9, n. 17, p. 330-359, 2022.

FIGUEIREDO, M. et al. “Estratégias de Persuasão em Eleições Majoritárias. Uma proposta metodológica para o estudo da propaganda eleitoral”. Opinião Pública, Campinas, v. 4, n. 3, p. 109-120, 1998.

GARCÊZ, R. A representação política em uma perspectiva comunicacional. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS CURSOS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO SOCIAL (COMPÓS), 26., 2017, Brasília. Anais... Brasília: Compós, 2017. 24p.

GARCÊZ, R.; MAIA, R. “Representação política não-eleitoral na perspectiva processual: discursividade e estratégia no debate sobre a educação de surdos”. Revista Compolítica, v. 6, n. 2, p. 7-34, 2017. 201cccttps://doi.org/https://doi.org/10.21878/compolitica.2016.6.2.103

GOMES, W.; MAIA, R.; MARQUES, F. J. (Org.). Internet e Participação Política no Brasil. Porto Alegre: Sulina, 2011.

HJARVARD, S. Midiatização: teorizando a mídia como agente de mudança social e cultural. Matrizes, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 53-92, jan./jun. 2012.

JENKINS, H. Cultura de Convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

KITCHIN, R. The data revolution: big data, open data, data infrastructures and their consequences. London: Sage, 2014

MIGUEL, L. F. Mito e discurso político: uma análise a partir da campanha eleitoral brasileira de 1994. Campinas: UNICAMP, 2000.

MOUFFE, C. The democratic paradox. London: Verso, 2015.

OLIVEIRA, L. A.; FERNANDES, C. M.; MARTINS, T. F. “Propaganda Política na TV e o HGPE como modelo hegemônico de estratégia eleitoral: análise da eleição de 2014”. Mediaciones Sociales, v. 17, p. 135-153, 2018.

OLIVEIRA, L. As estratégias retóricas na construção dos mundos de natureza ficcional da política. Um estudo comparativo das campanhas de Belo Horizonte e Salvador na eleição municipal de 2000. Tese (Doutorado em Ciência Política) - Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.

PANKE, L.; CERVI, E. “Análise da Comunicação Eleitoral: uma proposta metodológica para os estudos do HGPE”. Contemporânea/Comunicação e Cultura, v. 9, n. 3, p. 390-404, set./dez. 2011.

RECUERO, R. Redes Sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.

RECUERO, R.; BASTOS, M.; ZAGO, G. Análise de redes sociais para a mídia social. Porto Alegre: Sulina, 2015.

RODRIGUES, A. Estratégias da Comunicação. Lisboa: Editorial Presença, 1990.

SCHEDLER, A. The end of politics? Explorations into modern antipolitics. London: MacMillian Press, ‘997.

TESSEROLI, R.; PANKE, L. “Da comunicação política ao marketing eleitoral reflexões sobre estratégias e ferramentas de campanha”. Tríade: Comunicação, Cultura e Mídia, v. 9, p. 94-122, 2021.

THOMPSON, J. A mídia e a modernidade. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

VOLPATO, B. Ranking: as redes sociais mais usadas no Brasil e no mundo em 2023, com insights, ferramentas e materiais. Site Resultados Digitais, 16 mar. 2023. Disponível em: <https://resultadosdigitais.com.br/marketing/redes-sociais-mais-usadas-no-brasil/>. Acesso em: 12 maio 2023.

Published

2023-12-07